Min blogg

Velkommen inn i min forlatte verden. Siden handler om min hobby UE. Jeg elsker å dra til steder som er forlatt av ukjente grunner, og da igjen å dokumentere dette ved å ta bilder.

lørdag 2. juli 2016

Basmo fort/festning

I dag gikk turen til Basmo fort/festning som ligger i Østfold. Litt mer spennende tur her syns jeg enn på Høgås fort, men nå har vi i hvertfall vært der og sett. Så da legger jeg ut litt info her og noen bilder.



Info:
Basmo festning var en liten grensefestning i Marker kommune, Østfold.
Festningen ble bygd for å dekke veifaret som kom fra Sverige over Kroksund i Rødenes og gikk videre opp gjennom Aurskog-Høland. Dette var i sin tid en mye brukt grenseovergang, og kan følges langt tilbake i historien. Således var det denne veien kong Håkon Håkonsson kom etter straffekspedisjonen mot slittungene i Värmland.
Etter krigene på 1600-tallet ble det et behov for å ha bedre militær kontroll med denne veien. Generalmajor Johan Caspar de Cicignon utarbeidet planer for en festning på en bratt åsrygg øst for nåværende Fv 123, like ovenfor gården Basmo i Aurskog-Høland, men rett på den andre siden av fylkesgrensa mot Østfold. Planene ble godkjent av kong Christian V i 1683, og byggingen begynte samme år. Det var et firkantet anlegg med et 18 meter høyt hovedtårn, på det meste var festningen bestykket med 24 kanoner.
Det viste seg at Basmo festning var av begrenset militær betydning, og den var uforholdsmessig dyr i drift. Den ble nedlagt og demolert i løpet av 1744-45. I dag er det en ruin, forsvarsverkene er mange stedet knapt nok synlig, og bare en etasje står igjen av hovedtårnet.
Festningen ble fredet i 1985. Lokale krefter arbeider med restaurering.

Kilder:  https://no.wikipedia.org/wiki/Basmo_festning



























Ingen kommentarer: